Ibur (conceptie)

laitman_270Wij zijn op deze wereld geboren met een verlangen om te genieten, met een zelfzuchtig hart waarin zich één bijzonder punt bevindt: het begin van de Hoge Wereld, het goddelijke deel van Boven. Wij moeten het belang en de betekenis van ons verlangen om te genieten naar dit punt – het verlangen om te geven – brengen. Van het verlangen om te genieten moet niet meer dan een zwart puntje overblijven, en het verlangen om te geven moet van een punt, een zaaddruppel, een kleine lichtvonk, uitgroeien tot de omvang van Bina en Keter.

Zo bewegen wij ons van de ene wereld naar de volgende. Alles is afhankelijk van de belangrijkheid van het punt in het hart, het punt van geven en liefde, van de beweging uit jezelf naar de vriend, en van een steeds grotere verwerping van het egoïstische verlangen in jezelf, totdat het inkrimpt tot een punt. Hoewel we eerst heel deze grote wereld in dit verlangen voelen, verandert het verlangen in het puntje dat het oorspronkelijk was in de vier fasen van Direct Licht: een zwart puntje in het witte Licht. De lichtvonk zal zich dan uitbreiden tot de grootte van de Wereld van Oneindigheid en alles met het witte Licht vullen.

Het is noodzakelijk dat wij al deze veranderingen door onze eigen inspanningen teweegbrengen, om de kostbaarheid van het punt van geven en liefde te vergroten, de spirituele vonk, de eigenschap van de Schepper, en tegelijkertijd annuleren wij ons steeds weer, evenals het belang van ons verlangen om te genieten waarin wij heel deze grote wereld nog waarnemen.

Ons hele werk bestaat eruit dat wij onze wereld reduceren tot één enkel zwart puntje, zo kunnen wij de spirituele vonk in onszelf vinden en omhoog heffen naar de Wereld van Oneindigheid, een stralende, uitgestrekte wereld.

Dit hele proces begint bij de staat van het embryo, als wij uitsluitend aandacht geven aan het punt van het witte Licht, aan de spirituele vonk, en alles doen om het te vergroten. Wij stellen ons voor dat wij in Bina blijven, in de baarmoeder, en zo komen wij verder.1

Meestal ontwaken er dan hogere, egoïstische verlangens in de mens, hij wil zichzelf bewijzen, beroemd worden, dit is tegengesteld aan het verlangen om zich te annuleren. Dit is nu juist het werk dat aan ons door Boven gegeven wordt. Totdat de mens ermee instemt om een nul te worden die nu en in de toekomst niets nodig heeft, zal hij de spirituele wereld niet binnentreden en geen spiritueel embryo worden. Eerder is het niet mogelijk.

Totdat de mens ermee instemt om zich te reduceren tot een nul, tot één punt, zal hij het stadium van het embryo niet bereiken. Het is van belang dat hij dit goed voelt om te kunnen begrijpen waar dit oog van de naald, waardoor hij de spirituele wereld binnendringt, zich bevindt.2

De kracht die ons de spiritualiteit intrekt, Mozes genaamd, leidt ons naar de voet van de berg Sinaï, namelijk naar onze nietigheid als wij voor de berg der twijfels staan. Dit is een heel moeilijk gevoel en de mens moet ermee instemmen, namelijk bereid zijn om door te gaan; ondanks vele gevoelens van twijfel en vernederingen bereid zijn om zich te reduceren tot een complete nul.

Als hij zijn verlangen om te genieten tot het uiterste minimum beperkt, tot wat noodzakelijk is om te bestaan – waartoe zijn natuur, de Schepper, hem verplicht – is hij voldoende voorbereid om de Torah te ontvangen.3

Wij moet de Hogere toestaan om aan ons te werken en Hem volkomen vertrouwen, zoals een kind in de armen van zijn moeder of in de baarmoeder. De hele wereld is een baarmoeder en wij moeten daarin het embryo worden. Stel je eens voor hoe je dit doet: een mens moet zijn eigen verlangens, gedachten en handelingen reduceren. Misschien werken we hard, maar lijkt het alsof we niets zelf doen: het is de Hogere die aan ons werkt. Wij willen alleen voelen hoe Hij aan ons werkt.4

From the 1st part of the Daily Kabbalah Lesson 9/5/18, Lesson on the Topic “Conception”

1 Minute 0:20
2 Minute 19:37
3 Minute 35:51
4 Minute 41:41

Discussion | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Comments RSS Feed