Genade en waarheid en onware genade

laitman_260Voor de uittocht uit de Egyptische ballingschap, komt een mens in een donkere periode terecht, iedere dag voelt hij zich steeds meer gevangen in zijn egoïsme en hij heeft steeds minder kracht om ertegen te vechten. Het verlangen naar genot stuurt hem allerlei buitensporige gedachten, wensen en handelingen, waardoor hij steeds verder van spiritualiteit verwijderd raakt. Een mens krijgt de indruk dat hij achteruit gaat in plaats van vooruit.

Dan is hij geneigd om zich bij een religie aan te sluiten die hem ter plekke een beloning belooft voor elke handeling die hij verricht, alsof één enkele handeling voldoende zou zijn voor de correctie. Natuurlijk is dit aantrekkelijk en dan gaat zo iemand hier weg.

Rabash schrijft dat met name de mensen die zich lang in Kabbalah verdiept hebben, goede vooruitgang geboekt hebben en weggaan voordat zij de spirituele wereld zijn binnengegaan, het risico lopen om de grootste tegenstanders van Kabbalah te worden, er zelfs vijandig tegenover kunnen staan. Enerzijds lijken zij te begrijpen waar het over gaat, anderzijds hebben zij spiritualiteit nog niet bereikt.

In deze werkelijkheid handelt er geen andere Kracht dan de Schepper. Alleen Hij geeft het schepsel de mogelijkheid om uit te voeren wat de Hoge Kracht opdraagt. Het schepsel moet zich tot het uiterste inspannen om zich hiervan bewust te worden. Maar eerder, nu en in de toekomst, op ieder moment en op elk niveau, handelde alleen de Schepper en zal alleen Hij handelen.

Het is onze taak om Zijn werk te onthullen. Wij beïnvloeden niet het werk zelf, maar wij willen het hoogschatten en de totaliteit van de grootheid van de Schepper bereiken.

Er staat geschreven: “Ik en geen boodschapper”, dit betekent dat de Schepper zelf ons uit Egypte bevrijdt. Dit betekent dat wij in direct contact staan met de Schepper, met de Hoge Kracht, zonder bemiddelaars. Een “bemiddelaar” betekent dat ik, als ik vraag, niet het gevoel heb dat ik direct voor de Schepper sta en dat ik al mijn hoop op bevrijding niet uitsluitend met Hem verbind.

Wij moeten ons nu enorm inspannen, zodat eenieder zijn eigen situatie kan onderzoeken en kan voelen wat de Egyptische ballingschap is. Het teken dat de uittocht uit Egypte dichtbij is, is een gevoel van uiterste wanhoop over absoluut alles, van alle kanten. In deze staat van wanhoop onthult de Schepper zich en redt Hij ons. Wij moeten deze staat echter met elkaar onderzoeken, dit moet onze gezamenlijke beslissing zijn. Een mens kan niet alleen uit Egypte trekken. Het is alleen mogelijk door zich serieus bewust te zijn van de allesomvattende Kli.

Het egoïsme overtuigt een mens ervan dat het pad niet zo moeilijk en compromisloos hoeft te zijn als de Wijsheid van Kabbalah suggereert. Waarom zou je jezelf zo pijnigen met je gevecht tegen je egoïsme? Er zijn veel psychologische methoden die je helpen om te kalmeren en je samen met je verlangen om te genieten te ontplooien

Natuurlijk is dit heel aantrekkelijk. Daarom hebben zich – vanaf het moment dat de Wijsheid van Kabbalah zichtbaar werd – door de geschiedenis heen gelijktijdig verschillende methoden ontwikkeld. En toen de Wijsheid van Kabbalah zich verborg, werd dit de oorzaak van de opkomst van de drie wereldreligies.

Religie veraangenaamt het leven van een mens, hij kan uiterlijke handelingen verrichten in plaats van innerlijke, en er wordt hem voor deze wereld en de toekomstige wereld een beloning beloofd. Het is duidelijk dat het egoïsme een compensatie zoekt voor zichzelf.

Door Boven wordt het echter zo georganiseerd dat er naast Kabbalah – waardoor men kan ontdekken wat het egoïsme betekent in relatie tot de Kracht van geven, de Kracht van de Schepper – andere systemen zijn. Daarom zijn alle religies en methodieken nodig en kan er niets uitgeroeid worden. Het is echter onze taak om het verlangen van de Schepper te blijven uitleggen.

From the 1st part of the Daily Kabbalah Lesson 3/28/18, Writings of Rabash, Vol. 2, Article 8

Discussion | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Comments RSS Feed