New Life 812 – Het Joodse Gebed

New Life 812 – Het Joodse Gebed

Dr. Michael Laitman in gesprek met Oren Levi en Nitzah Mazoz

Samenvatting

Mensen hebben altijd een gevoel van onveiligheid gehad, daardoor wendden zij zich met allerlei vragen tot natuurkrachten. De neiging van een mens om zich tot de Hoge Kracht  te richten is iets natuurlijks, je kunt het al bij kleine kinderen zien. Een mens heeft kennelijk iets nodig dat boven hem staat. In de loop van de ontwikkeling van de mensheid heeft men hiervoor allerlei rituelen ontwikkeld.

Het Jodendom komt voort uit de relatie met de Hoge Kracht, 6000 jaar geleden, deze relatie is onthuld door Adam HaRishon (de Eerste Mens). Hij ontdekte het Systeem van de Natuur, Elokim (God) genaamd.

De mens is deel van dit Systeem, het Systeem van de Ziel. Hij moet weten wat de Hoge Kracht is en hoe je je tot Hem moet wenden. Dit Systeem werkt altijd ten gunste van mij. De Wijsheid van Kabbalah leert mij hoe ik me tot deze Hoge Kracht moet wenden. Dat wordt een gebed genoemd.

Het Systeem bestaat uit 10 Sefirot, ook wel HaVaYaH genaamd, het heeft een structuur en drie stadia: avond, ochtend en middag genaamd.

Als we ons op de juiste wijze tot het Systeem van de Natuur wenden, noemen we dat een gebed. Het woord tefilla (gebed) komt van “jezelf beoordelen”. Een gebed houdt zelfonderzoek in met betrekking tot het Plan van de Schepping, een mens onderzoekt hoe hij zijn verlangen gebruikt ten opzichte van de Natuur. In plaats van iedereen voor zijn eigen voordeel te gebruiken, moet hij zichzelf ten dienste stellen van anderen, van de Schepper.

De drie dagelijkse gebeden – sjachariet, mincha en ma’ariew – hangen samen met drie spirituele fasen, zij beginnen als er een nieuw egoïstisch verlangen in het Systeem komt en daarin werkzaam wordt. Het ontwaken van een nieuw verlangen in de mens, een corrupt verlangen, wordt avond genoemd.

Vanuit spiritueel perspectief begint elke dag ‘s avonds, erev (avond) betekent: onbekend met dingen, ik ben gedesoriënteerd, ik wil het verlangen niet veranderen, maar ervan leren. De duisternis komt en ik leer hoe tegengesteld ik me nu voel in vergelijking met wat ik gisteren over mijn leven dacht. Ik ga nadenken over hoe ik met deze staat moet omgaan. Ik moet mezelf wegcijferen t.a.v. dit nieuwe verlangen. Ik ben als een klein kind, alleen zo kan ik opgenomen worden in het Systeem. Ik gebruik dit nieuwe verlangen niet. Zo ga ik het Systeem leren kennen. Ik bid en vraag hoe ik kan werken met dit nieuwe verlangen in het Systeem. Dat wordt morgen genoemd.

Als een mens ervan afziet om het nieuwe verlangen dat in hem is ontwaakt, te gebruiken, komt de morgen. Dit betekent dat er dingen duidelijk worden, dat er begrip komt over de manier waarop er met dit verlangen gewerkt kan worden.

De fase van het werken met dit verlangen en de opname in het Systeem wordt middag genoemd. Een fase kan maanden duren.

Er is een staat in het Systeem van de Natuur die “Het einde van de Correctie”, Gmar Tikun, genoemd wordt. Naar deze staat zijn we op weg. In Gmar Tikun moeten we een staat bereiken waarin wij in één Systeem met elkaar verbonden zijn, “absolute liefde” genaamd.

From KabTV’s “New Life #812 – The Jewish Prayer,” 1/17/17

icon for podpress Video: Play Now | Download

icon for podpress Audio: Play Now | Download

 

Discussion | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Comments RSS Feed