Geven Is Leven, Ontvangen Is Dood

why-didnt-the-monkeys-come-down-from-the-treesDe Schepper verwekte het schepsel van het verlangen om plezier te ontvangen. Maar Hij moest nog vonken van geven hierin toevoegen, zodat het schepsel kon bestaan en zich ontwikkelen. Als extra van het ontvangen zou het schepsel ook moeten geven sinds de kracht van leven uit twee delen bestaat: ontvangen en geven.

Het leven telt op tot de verduidelijking wat goed en slecht voor je is, tot het verwerpen van het slecht en het aantrekken van het goed. Ieder levend schepsel – van de vegetatief-dierlijk en spiritueel of sprekende niveaus – gedraagt zich op deze manier, volgens zijn staat en niveau.

Aan het verlevendigde schepsel moest een verlangen voor geven toegevoegd worden in al zijn elementen, behalve voor zijn eerste materie, het verlangen om plezier te ontvangen. Anders zal het dood zijn, levenloos stof. Om een levend schepsel uit stof te maken, een vonk van Licht, moet de eigenschap van geven ingevoerd worden in het verlangen om te ontvangen.

Deze vermenging van eigenschappen van ontvangst en geven gebeuren in iedere “atoom” van creatie in het proces van het breken van de ziel. Tot het breken van de vaten en de staat van de Eerste Beperking (Tzimtzum Aleph), ontvangt Malchut het Licht omdat de Schepper haar zoveel kracht geeft en niet omdat ze het zelf bezit.

Alleen van de Wereld van Atzilut en verder, mixed Malchut met Bina en begint ze zelf te werken, wilt ze verbinden met Bina, om te stijgen en hetzelfde worden. Dit is het werk van het schepsel zelf. Tot dit moment gebeurt alles door de Kracht van Boven.

Voor deze reden werd het mogelijk dat het ontvangende verlangen, handelingen van geven kan uitvoeren alleen na het breken van de vaten (verlangens) waarbij de vonken van geven het verlangen om plezier te ontvangen binnen drong. Het onthulde dan ook hoe tegengesteld het is aan het Licht. Het breken van de vaten is eigenlijk de onthulling van de ware natuur van het schepsel, het verlangen om plezier te ontvangen, in relatie tot het Licht.

Hun tegengesteldheid, de eigenschap van egoïstisch verlangen om te voelen en alleen maar om zichzelf te geven, wordt onthuld. Zo doet het Licht van geven en liefde. Het schepsel realiseert dan zijn tegensteldheid tot de Schepper en hoe het wil zijn. Het trekt het Licht van Boven aan om gelijk te worden met de Schepper. Aldus het werk van de schepsel zijn handel.

Discussion | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah & het Doel van het Leven" Comments RSS Feed

Previous Post: